» » » » » » » » Partnership tra Supporters Direct Scotland e la Scottish FA per lo sviluppo del Supporters Liaison Officer(SLO)


Supporters Direct Scotland, collettivo di coordinamento nazionale che conta circa 30 associazioni di tifosi affiliate(qui l'ultimo ‘Supporters’ Summit’, qui dettagli), collaborerà attivamente con la Scottish Football Association(SFA) per lo sviluppo e l'implementazione a livello nazionale della figura del Supporters Liaison Officer.

Nel corso dei prossimi otto mesi, Supporters Direct Scotland lavorerà con la FA scozzese per sviluppare una rete di SLO a livello nazionale e per facilitare la condivisione delle conoscenze e delle migliori pratiche per migliorare i rapporti tra i vari soggetti interessati, in particolare il rapporto tra supporters e gli amministratori del club, i proprietari e le organizzazioni preposte alla sicurezza.

Le attività condivise con la lega scozzese comprenderanno anche la creazione e la diffusione di un manuale di buone prassi ed il collettivo nazionale parteciperà alla realizzazione di canali di comunicazione e condivisione di informazioni per gli SLO.

Lo SLO nasce sulla base dell'idea è che si possa e si debba sviluppare un dialogo costruttivo tra una società di calcio ed i propri tifosi come avviene già in alcune nazioni europee, oltre ad essere una figura prevista nella regolamentazione per il rilascio della Licenza UEFA. Secondo l'art.35 del UEFA Club Licensing and Financial Fair Play Regulations il Supporter Liaison Officer(LINK) può essere: a) un dipendente della Società richiedente la Licenza, ovvero b) un consulente esterno, delegato dalla Società richiedente la Licenza attraverso un contratto scritto.

Oltre all'attività di mediazione club/tifoso tra i principali compiti del Supporter Liaison Officer rientra anche l'attività di sensibilizzazione dei tifosi verso i valori sportivi (es. rispetto dell’avversario, fair play, antirazzismo, etc.), mediante iniziative della società caratterizzate da tali valori. Il Supporter Liaison Officer partecipa agli incontri periodici organizzati dalla società sul tema dei rapporti con la tifoseria e deve collaborare con il Delegato per la Sicurezza in materia di safety e security allo Stadio(qui dettagli).

Di seguito il comunicato della lega scozzese:

Supporters Direct Scotland are delighted to announce that they will be working in partnership with the Scottish FA to deliver a development programme for Supporter Liaison Officers (SLO) in Scotland.

SLOs are a vital new role - mandatory for clubs participating in UEFA competitions - which requires a full-time member of staff appointed to work and engage with supporters, acting as a key point of contact.

The creation of an SLO role was the result of detailed talks UEFA and Supporters Direct Europe. This led to the implementation of Article 35 which says those applying for a UEFA license must have a liaison officer.

Benefits of the SLO role have been identified by UEFA as including:

•    Improved relationships with fans such as national team supporters’ clubs, national fan organisations, as well as relevant fan groups at club level
•    Greater insight into supporter viewpoints
•    Financial benefits through increased attendance, higher merchandise sales and improved sponsorship revenue with fans becoming closer to their club
•    Reduced violence and better conflict management

Over the next eight months, Supporters Direct Scotland will be working with the Scottish FA to help develop a network of SLOs on a national level and to facilitate the sharing of knowledge and best practice to improve the relationships between various stakeholders, in particular the relationship between supporters and club directors, owners, safety and security organisations.

Activities will include the creation and distribution of a best practice handbook, a development day and communication channels for SLOs to network and share ideas among themselves.

Stewart Regan, Scottish FA Chief Executive: “We are pleased to work in partnership with Supporters Direct Scotland to provide our clubs with support and best practice guidelines in what is an increasingly important role between clubs and their supporters.

“Initially, SDS will provide feedback on the current SLO provision within Scottish football and work towards implementing a consistent strategic framework that will enable supporters and clubs to maximise the benefit of having an SLO.”

Andrew Jenkin, Head of Supporters Direct Scotland, said “We are delighted to be working with the Scottish FA on this project. The SLO role is a hugely important one and one which offers supporters a real opportunity to have a direct point of contact to their club.

“The benefits of the SLO are clear to see through UEFA’s research and this partnership is a real step forward in improving communication among supporters and their clubs.

“Through Supporters Direct Europe’s work across Europe to date, we are able to use the best practice developed across the continent and will only add to that through our work to come in Scotland.”

About Stef Pag

Admin Contatti Facebook, Twitter, Google+
«
Next
Post più recente
»
Previous
Post più vecchio

Nessun commento: